Mitől működik jól egy antológia? Egyáltalán miért vonzódunk ennyire a válogatáskötetekhez? Mi a titkuk? Hogy lehet, hogy a Tilos-antológiák nemcsak a szövegek, de az illusztrációk terén is ilyen vagányak? A Szívlapát, a Lehetnék bárki, a Budapest OFF, a Szevasz és a Tízig aludni szerkesztőjével, a Tilos az Á Kiadó alapító szerkesztőjével, Péczely Dórával beszélgettünk.
Mitől működik jól egy antológia? Egyáltalán miért vonzódunk ennyire a válogatáskötetekhez? Mi a titkuk? Hogy lehet, hogy a Tilos-antológiák nemcsak a szövegek, de az illusztrációk terén is ilyen vagányak? A Szívlapát, a Lehetnék bárki, a Budapest OFF, a Szevasz és a Tízig aludni szerkesztőjével, a Tilos az Á Kiadó alapító szerkesztőjével, Péczely Dórával beszélgettünk.
A Tízig aludni az ötödik válogatásod a Tilos az Á Könyvek kiadásában. A Szívlapát, a Budapest OFF, a Lehetnék bárki és a Szevasz mind sikerkönyvek voltak, és nagyon úgy néz ki, hogy a Tízig aludnira is ez a sors vár. Milyen szempontok alapján válogatod be a szövegeket az antológiákba? Honnan tudod, hogy valami működni fog-e vagy sem?A válogatásra nagyon sok időt szántam, ahogy a ciklusok kitalálásába is. A kiadó többi szerkesztőjével és munkatársával együtt sakkoztuk ki, pontosan mikor jelenjenek meg ezek a kötetek, és azt is, hogy illusztráltak legyenek. Sokat időt fektettünk a végleges címek megtalálásába, a megfelelő grafikusok kiválasztásába és az átgondolt kommunikációba is. De ugyanilyen fontos, hogy az olvasók felől is nagy volt a nyitottság ezekre a kötetekre, beleértve a szakmai olvasókat is.
Rendeld meg a legújabb Tilos-antológiát!
Hol helyeznéd el a Tízig aludnit, a legújabb kötetet a Szívlapát, a Lehetnék bárki és a Szevasz hármasához képest?
Az előző válogatások visszajelzései bátrabbá és szabadabbá tették ezt a folyamatot. Tisztában voltam vele, hogy nem fog mindenkinek tetszeni, vagy nem fog egészében tetszeni egyik antológia sem, és ez a tudás nem korlátozni kezdett, hanem felszabadított. Esztétikailag már a Lehetnék bárkinél is felvállaltam, hogy nem a „legnagyobb” versek kerülnek a klasszikus szerzőktől a kötetbe, hanem a kísérletezőbb szövegek, amelyekhez jobban tud kapcsolódni egy fiatal, és megláthatja azt is, hányféle verset írt egy általa ismert költő. A Tízig aludni esetében nyilvánvaló, hogy például a kötetben szereplő Csáth-novella nem a legtökéletesebb írása a szerzőnek, de olyan megdöbbentő szituációra épül, ami valószínűleg felkelti az érdeklődést a többi műve iránt is. A válogatás fő szempontja továbbra is az maradt, hogy minél többen olvassák és szeressék meg a kortárs irodalmon keresztül a kortalanokat, vagy a kortalanok felől olvasva a kortársakat.
Miért foglalkoztat, hogy összevesd a kanonizált szerzők fiatalkori munkáit a kortársakéval?Miért fontos számodra az antológia formátum? Mivel tud egy jó válogatás többet adni, mint például egy szerzői kötet?
A válogatás, akár egyetlen szerző műveiből is, speciális figyelmet, fókuszt követel. A válogató szeme előtt lebegnie kell egy koncepciónak, ami alapján kiválasztja és sorrendbe állítja a szövegeket. Ez rendkívül sokféle szempontrendszer lehet, akár egy szerző műveiből hozza létre a szerkesztő a válogatást, akár egy téma köré csoportosítja több szerző műveit. Egy élő szerző új novelláskötete is szelektálás után kerül az olvasók elé, de a darabjait többnyire a szerző válogatja össze, gyakran a sorrendjüket is ő határozza meg. A szerző elfogadhat javaslatokat változtatásra a szerkesztőjétől, de alapvetően az ő több éves munkájának eredménye rendeződik sajtó alá, és főként azt mutatja az új kötet, hol tart az írói munkássága az addigihoz képest. Ez ugyanolyan fontos és érdekes, mint egy külső szem által összeállított, többszerzős antológia.
Egy antológia azonban annyiban más, hogy saját koncepciója alapján épül föl, és jellegéből adódóan sokszínűbb a hangja, mint egy szerzői kötetnek. A tilosos antológiák fiatal olvasóközönsége talán ekkor találkozik először egy költő vagy egy író saját hangjával, nyelvével, szövegével. A Szívlapát megjelenése után a kereskedők arról számoltak be, hogy sok már nem olyan fiatal vásárló is kereste a kötetet, mert szeretett volna rálátni a magyar kortárs költészetre, és ez egy vagy több antológia elolvasásával a leghatékonyabb.
Korábban nyilatkoztad, hogy a Budapest Off koncepcióját Jeli Viktória novellája segített körvonalazni. Mi adta az ötletet a Szevaszhoz?A Tízig aludni egyfelől a Lehetnék bárki párja, mert ugyanaz a koncepciója, csak nem verseket, hanem novellákat tartalmaz: tizenöt fiatal kortárs prózaíró novellái kerültek bele és tíz mára klasszikussá vált, köztünk nem élő novellista szövegei, de csak olyanok, amelyeket harmincöt éves koruk előtt írtak.
A Szevasz antológiának pedig abban párja a Tízig aludni, hogy ugyanúgy huszonöt novella szerepel benne, öt ciklusban. Ciklusonként három kortárs és két kortalan novella kapott helyet az antológiában.
A Szevasz ciklusai, ahogy az utószóban írod, ugyanazok, mint a Szívlapátban. Miért fontos számodra ez a tematikus osztás?
A Szívlapátban 150 vers szerepel, amit nem szerettem volna rászabadítani az olvasókra mindenféle koncepció nélkül. A legtöbb szerzői kötet versei, novellái is ciklusokba szerveződnek, és ennek rendszerező, értelmező szerepe van. A szerző vagy a szerkesztő a szövegek kiválasztásával és ezek sorrendjének felállításával, csoportosításával egy kontextust hoz létre, ami maga a műalkotás, egy egyedi szellemi termék. Az is egy döntés, ha nincsenek ciklusok és ábécérendben követik egymást a szerzők, és az is, ha a szerző vagy a szerkesztő egy határozott nézőpont szerint csoportosítja a szövegeket.
Amikor készen van egy ilyen koncepció, általában nagyon nyilvánvalóan működik, de fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy tisztában vagyok azzal, hogy bármelyik antológiában tudnának „vándorolni” a szövegek egyik ciklusból a másikba. Az is egy nagy előnye ennek a szemléletnek, hogy egy nagyobb életműből válogatva gyakran több vers és novella is számításba jön egy kötet szerkesztésénél ugyanattól a szerzőtől, és a ciklusok szem előtt tartása megkönnyíti a választást.
A Szívlapáthoz hasonlóan a Szevasz estében is sokat variáltál azon, melyik szöveg melyik ciklusba kerüljön? Vagy a novellák esetében ez egyértelműbb volt?Nagy öröm, amikor már egy novella olvasásakor találok egy olyan mondatot, amiről látom, hogy alkalmas cikluscímnek. A Szevaszban ezek a „megtalált” mondatok annyira hangsúlyosak lettek, hogy azok a novellák kerültek az első helyre a ciklusokban, amelyekből az idézetet választottam, és hozzájuk képest alakítottam ki a többi novella sorrendjét.
Hogyan választottad ki a cikluscímként kiemelt idézeteket a Tízig aludni esetében?
Egy antológia anyagához sokszoros mennyiségű szöveget válogatok kiindulásnak, és amikor eljön a pillanat, hogy a terjedelem maximuma felől közelítsek az anyaghoz, elkezd kialakulni, melyek azok a novellák, amelyek egy ciklust alkothatnak. Ezután kell szűkebben vagy tágabban megragadnom, mi is az, ami összeköti a ciklusba kerülő novellákat. A legjobb példa talán az, hogy ebben a kötetben lett anya és apa ciklus is, ezekhez olyan frappáns, izgalmas mondatokat kerestem, amelyek cikluscímnek is beválnak.
Ismerd meg a legújabb Tilos antológiát ebből a cikkből!
Ahogy a többi antológiába, úgy a Szevaszban is nagyon friss, nagyon vagány illusztrációkkal találkozhatunk. Hogy találtad meg ezeket az innovatív szemléletű illusztrátorokat?Miért esett a választásod Jásdi Julira, mint a Tízig aludni illusztrátorára?
Juli neve már a Lehetnék bárki kapcsán is felvetődött, de Locsmándi Mátyás koncepciója közelebb áll ahhoz, amit elképzeltem a kötethez. Karcos, sötét, szimbolikus képi világot teremtett, amiről úgy tartottam, hogy a kamaszokhoz is közel tud kerülni. Juli rajzai felszabadítóbb vizualitást hoznak, és lágyabban közelítenek a drámaiság felé is. Mivel a Tízig aludni sok érzelmileg megterhelő élethelyzetet vet fel, nagyon jót tesz a kötet egészének egy játékosabb, humorosabb vizuális világ.
Az olvasási szokások rohamosan változnak az utóbbi években, egyre rövidebb ideig tart a figyelmünk. Mit gondolsz, jobban illeszkedik a novellaformátum a megváltozott életvitelhez?
A magyar novellairodalmat elnézve akkor az elmúlt századok írói a jövőbe láttak, és hatalmas mennyiségű rövidprózát írtak a 21. század olvasóinak! Annyit, hogy az sem tudja a nyájas olvasó, hol is kezdje ezek olvasását. Sokszor ebben segítenek az antológiák, a válogatott novellák kötetei. Viszont az tény, hogy a 21. század legelejének irodalma világszerte regénycentrikus volt, és csak az elmúlt években kezdtek újra megjelenni és sikert aratni a novelláskötetek. Hogy külföldi példákat említsek, Jo Nesbønek két éve jelent meg egy novelláskötete magyarul, és Agatha Christie tematikus novellaválogatásai is piacra kerültek. Ez valóban összefügghet az olvasói szokások megváltozásával, hiszen egy novella elolvasása elenyésző idő egy nagyregényéhez képest. Egy jó novella egy mikroregény, amelyben egy rendkívül gyorsan felépülő világba kerülünk, és rövid idő alatt végigélhetünk egy történetet az elejétől a végéig. Akinek kevesebb ideje jut az olvasásra, egy novelláskötettel könnyebben tud eljutni a katarzis élményéhez, a Szevasz és a Tízig aludni esetében akár huszonötször is.
Rendeld meg a 2022 legvagányabb novellaantológiáját!
<description><p>A Pagony ifjúsági kiadója. Könyvek, cikkek 12 éven felüleiknek.</p></description>
Eredeti ár:
3990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
4990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
4990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
3990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
4990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
3990 Ft
Online ár: 3392 Ft
Eredeti ár:
3990 Ft
Online ár: 3392 Ft
Eredeti ár:
4990 Ft
Online ár: 4242 Ft
Aki kíváncsi, hamar megöregszik, tartja a közmondás. Hát aztán, amúgy is megöregszünk. Amint döntéshelyzetbe sodor bennünket az élet, könnyen a gyermeki és felnőtt énünk küszöbén egyensúlyozva találhatjuk magunkat, egyik lábunk felemeljük, lóbáljuk: merre lépjünk, előre vagy hátra, kicsit vagy nagyot? E dilemmát járja körül a Szívlapát, a Lehetnék bárki és a Szevasz antológia után most a Tilos az Á Könyvek kortárs antológiasorozatának záró akkordja: a Tízig aludni. Olvass tovább!
Aki kíváncsi, hamar megöregszik, tartja a közmondás. Hát aztán, amúgy is megöregszünk. Amint döntéshelyzetbe sodor bennünket az élet, könnyen a gyermeki és felnőtt énünk küszöbén egyensúlyozva találhatjuk magunkat, egyik lábunk felemeljük, lóbáljuk: merre lépjünk, előre vagy hátra, kicsit vagy nagyot? E dilemmát járja körül a Szívlapát, a Lehetnék bárki és a Szevasz antológia után most a Tilos az Á Könyvek kortárs antológiasorozatának záró akkordja: a Tízig aludni. Olvass tovább!
<description><p>A Pagony ifjúsági kiadója. Könyvek, cikkek 12 éven felüleiknek.</p></description>Megjelent a Tízig aludni, a Tilos az Á Könyvek antológia sorozatának (Szívlapát, Lehetnék bárki, Szevasz) záró darabja. Olvasd el Péczely Dóra, a kötet szerkesztője és a Tilos az Á Könyvek alapító főszerkesztője utószavát a novellaválogatáshoz! Kattints ide!
Megjelent a Tízig aludni, a Tilos az Á Könyvek antológia sorozatának (Szívlapát, Lehetnék bárki, Szevasz) záró darabja. Olvasd el Péczely Dóra, a kötet szerkesztője és a Tilos az Á Könyvek alapító főszerkesztője utószavát a novellaválogatáshoz! Kattints ide!
<description><p>A Pagony ifjúsági kiadója. Könyvek, cikkek 12 éven felüleiknek.</p></description>Itt a Tilos az Á Könyvek legújabb novellaantológiája, a Tízig aludni! Kortárs és kortalan szövegek felnőtté válásról, énkeresésről, és még sok minden másról. Olvasd el György Alida novelláját!
Itt a Tilos az Á Könyvek legújabb novellaantológiája, a Tízig aludni! Kortárs és kortalan szövegek felnőtté válásról, énkeresésről, és még sok minden másról. Olvasd el György Alida novelláját!
<description><p>Olvass, hallgass, nézz mesét!</p></description>Megérkezett a legújabb Tilos-antlógia! A Tízig aludni 25 kortárs és kortalan novellát tartalmaz Péczely Dóra válogatásában. Ha tetszett a Lehetnék bárki, akkor ezt a kötetet is imádni fogod! Olvasd el Hajnóczy Péter novelláját!
Megérkezett a legújabb Tilos-antlógia! A Tízig aludni 25 kortárs és kortalan novellát tartalmaz Péczely Dóra válogatásában. Ha tetszett a Lehetnék bárki, akkor ezt a kötetet is imádni fogod! Olvasd el Hajnóczy Péter novelláját!
<description><p>Olvass, hallgass, nézz mesét!</p></description>A Szevasz antológiából lehetetlen egy olyan novellát választani, ami az egész kötetet bemutatja. Olyan sokszínű és gazdag ez a válogatás, hogy úgy gondoltuk, a legjobb lesz, ha mindegyik szövegbe beleolvashatsz! Kiválogattuk a kedvenc idézeteinket a 25 novellából, sőt, a cikkből azt is megtudhatod, mit üzen Nádasdy Ádám, Tóth Krisztina, vagy épp Grecsó Krisztián a 16 éves önmagának! Olvass tovább!
A Szevasz antológiából lehetetlen egy olyan novellát választani, ami az egész kötetet bemutatja. Olyan sokszínű és gazdag ez a válogatás, hogy úgy gondoltuk, a legjobb lesz, ha mindegyik szövegbe beleolvashatsz! Kiválogattuk a kedvenc idézeteinket a 25 novellából, sőt, a cikkből azt is megtudhatod, mit üzen Nádasdy Ádám, Tóth Krisztina, vagy épp Grecsó Krisztián a 16 éves önmagának! Olvass tovább!
<description><p>Olvass, hallgass, nézz mesét!</p></description>Megjelent a Tilos az Á Könyvek legújabb novellaantológiája! Ütős szövegek, lélegzetelállító grafikák, hála Péczely Dóra szerkesztőnek, Szinvai Dániel illusztrátornak és a kortárs magyar irodalom krémjének! Néhány pontban összeszedtük, miért lesz ez a válogatás az idei őszi-téli kedvencetek. Ismerjétek meg a Szevaszt!
Megjelent a Tilos az Á Könyvek legújabb novellaantológiája! Ütős szövegek, lélegzetelállító grafikák, hála Péczely Dóra szerkesztőnek, Szinvai Dániel illusztrátornak és a kortárs magyar irodalom krémjének! Néhány pontban összeszedtük, miért lesz ez a válogatás az idei őszi-téli kedvencetek. Ismerjétek meg a Szevaszt!
<description><p>Ismerd meg a legfrissebb könyveket! Könyvek, amiket mi ajánlunk neked!</p></description>