A sárkány nyomában - A pásztói oskolamester háza címmel jelent meg Kertész Erzsi legújabb - és különleges - történelmi regénye, amelyet Remsey Dávid illusztrált. Őt kérdeztük munkáról, tervekről, álmokról.
A sárkány nyomában - A pásztói oskolamester háza címmel jelent meg Kertész Erzsi legújabb - és különleges - történelmi regénye, amelyet Remsey Dávid illusztrált. Őt kérdeztük munkáról, tervekről, álmokról.
- Milyen technikával készültek az illusztrációk?- Diópáccal rajzoltam az első verziókat, aztán a végső változat már végig érintőképernyőn készült, tulajdonképpen különböző tinták, toll eszközök és ecsetek digitális megfelelőivel. Ez ugyanúgy kézi rajzot jelent, csak a digitális eszközök és effektek rögtön meg is jelenítik a végeredményt. Ebben a technikában nagyon sok új lehetőség van, de emellett legalább annyira sokat rejt a csak analóg anyagokkal való munka, vagy ezek vegyítése. Tehát egyik sem cserélheti le a másikat.- Mi volt az alapkoncepciód?- Az alapkoncepcióm az volt, hogy a két különböző, távoli korszakot úgy tudjam bemutatni, hogy a régi kor hangulata is átélhető legyen a rajzokban, legyen valami középkori „szaga” a dolognak, viszont legyen azért friss is, legyen egy kis humor, irónia a történelmi hűség mellett, hiszen ez a szöveget is teljesen átszövi. Ráadásul a jelenkorban játszódó résznek meg tényleg mainak, frissnek kellett lennie, annak meg már nem hiányzik az ódonság. Szóval olyan hangulatot kerestem, amit végig lehet vinni, úgy, hogy ne szakadjon szét a két világ.
- Miért használtál pont piros színt?
című 20-as évekből való képes újság sorozat, amiben csodálatos, virtuóz módon megrajzolt képregények voltak, meg különböző korosztálynak szóló illusztrált nagy oldalak. Ezeket imádtuk, és a persze kihagyhatatlan Richard Scarry Tesz-Vesz városa. Aztán a nagy klasszikusok: Wilhelm Busch, Arthur Rackham, a magyar régiek közül Jaschik Álmos, de ezekért a mai napig, mind oda vagyok.
A kortárs illusztráció tényleg nagyon kiterjedt univerzum, és a világháló miatt szerencsére rálátunk mindenkire. Szóval nehéz választanom, de van egy „régi új” kedvenc böngészőm Leo Hartas -tól a This Old House, vagy Sasah Yoon tól a To the Moon, ez meg egy böngésző és színező egyben. Aztán nagyon sokra tartom Shaun Tan különös részlet-gazdag, ködös világát.
Végül a Nobrows kiadót szeretném megemlíteni, akik szerintem mind kitűnő illusztrátorokat tömörít, egytől egyig nagyon erősek, előremutatóak. Ott is vannak aktuális kedvenceim Bjorn Rune Lie, Raymond Lemstra, Ricardo Cavolo, vagy, Aurélie Guiellerey
- Mivel foglalkozol mostanában még?
- Van egy másik vizuális szál az életemben, (azaz több is van) de most az egyik fő „másik szál” a bábszínház, amibe - talán egy korábbi családi előzmény hatására - belevetettem magam egy ideje. Valójában egy régi ötletem valósult meg a világító, „lampion” bábszínház kitalálásával és létrehozásával, melyhez profi bábszínészeket, Lendváczky Zoltánt és Makra Viktóriát találtam meg, Nagy Márton zenésszel, valamint Halák András fénytervezővel kibővülve egy izgalmas alkotó csoport jött létre. Ledpuppets néven vagyunk megtalálhatók, és ez az azért összeér az illusztrációval bennem. Ha úgy tetszik egy 3 dimenzióba lépő illusztráció, ami életre is kel, vagyis színházzá, vagy animációvá alakul. Na de abba is hagyom, mert ez már egy másik riport témája.