Ismered a Tökmagok, Milu, vagy az első bé osztály kalandjait? A Most én olvasok!-könyvsorozat arra vállalkozott, hogy az olvasás elsajátításának folyamatát humoros, ismeretterjesztő jellegű, kalandos történetekkel, a kezdő olvasók igényeit figyelembe véve segítse. Ha neked is fontos, hogy az olvasás ne szenvedés, hanem élmény legyen a gyerekeknek, akkor tarts velünk!
Ismered a Tökmagok, Milu, vagy az első bé osztály kalandjait? A Most én olvasok!-könyvsorozat arra vállalkozott, hogy az olvasás elsajátításának folyamatát humoros, ismeretterjesztő jellegű, kalandos történetekkel, a kezdő olvasók igényeit figyelembe véve segítse. Ha neked is fontos, hogy az olvasás ne szenvedés, hanem élmény legyen a gyerekeknek, akkor tarts velünk!
Hogyan segíthetsz?
Az olvasás képességének elsajátítása során fontos hogy olyan történetekkel próbálj segíteni a gyerekednek, amik az ismereteinek megfelelnek, így elkerülheted a szövegértési problémákat. Könnyebben ösztönözhetjük olvasásra a későbbiekben, ha nem csak a betűk összeolvasására, hanem a szövegértelmezésre is megtanítod. Fontos, hogy olyan témákat válassz, amik a gyerekedet is érdeklik. Ha a történet nem szórakoztató, vagy túl hosszú, ha logikátlan a történetvezetés, egyre újabb és újabb szövegekbe kell kezdeniük, akkor könnyen elveszíthetik a motivációt az olvasásra és szövegértelmezésre, melynek helyét a gépies olvasás veszi át. Itt egy korábbi cikk, tele ötletekkel!
Tegyük izgalmassá és szórakoztatóvá a könyvek lapozgatását!
A gyerek olvasson annyit, amennyihez kedve van! Ne erőltess rá olyan szöveget, ami nem indítja be a fantáziáját. Ha most nem megy, nem baj inkább motiváld valami olyannal, ami érdekli! Ahogy mi magunk is olyan könyveket olvasunk szívesen, amik az érzelmi és intellektuális szükségleteinket is kielégítik – tehát az utolsó oldal után is úgy érezzük, hogy profitáltunk belőle –, a gyerekeknek történő könyvválasztás során se adj lejjebb ezekből az igényekből!
A sorozatrólA Most én olvasok!-sorozat 4, egyre nehezedő olvasási szinttel vezeti be az olvasás örömeibe a kisiskolásokat. A minőségi kortárs szövegeket most nem csupán stilisztikailag, de pedagógusi szakértelemmel is átvizsgáltuk.
Minden sorozat egyformán épül fel:
az első szint nagybetűs, az oldalak háromnegyedét elfoglaló illusztrációkkal és oldalanként 2-6 mondattal. Egyszerű mondatszerkezeteket használ, legtöbbször (alany, állítmány, határozó, vagy jelző) így segíti az értelmezést. Változatos mondatfajtákkal kis- és nagybetűs mondatokkal is dolgozik. Egy fejezet kb. 35-45 mondat, ami könnyedén sikerélményt okoz a gyerekeknek. Berg Judit Tökmagok-sorozatában Rézi, Minka, Benő és Palkó kalandjain keresztül olvashatnak bátorságról, afrikai állatokról, varázslókról és egyéb izgalmas kalandokról, amiket négy kisgyerek csak átélhet egy afrikai szavannán.
A második szinten már találkozhatnak összetett mondatokkal, és a képek is visszaszorulnak az oldal feléig. Egy fejezet nagyjából 5 nagy betűs oldal (oldalanként 6-8 mondat).
A harmadik szint lényegesen több szöveget tartalmaz (10-15 mondat oldalanként), a történet szövete bonyolultabbá és még izgalmasabbá, a mondatszerkezetek pedig összetettebbé válnak.
A negyedik szinten a szövegmennyiség ismét nő (oldalanként 15-20 mondat), többszörösen összetett mondatok is felbukkannak, valamint megjelennek idegen szavak is.
Egy-két kötet kedvcsinálónak
Egy másik klassz sulis történet Gévai Csilla Amíg olvasunk kötete is. A történet maga is az olvasás elsajátításának aktusára és a körülötte felmerülő problémákra reflektál. Panninak nehezen megy az olvasás, ezért sokszor elkedvetlenedik, mikor gyakorlásra kerülne a sor. A szöveg többféle betűtípussal, és szótagolt részletekkel teszi játékossá és izgalmassá az olvasást.
És egy újabb kötet!
Add a gyerek kezébe A feltalálót, hogy most ő olvassa el neked, mi történt Fecóval és a fantasztikus találmányaival, itt rögtön bele is olvashatsz a könyvbe!
Frindt Julcsi
<description><p>Ismerd meg a legfrissebb könyveket! Könyvek, amiket mi ajánlunk neked!</p></description>